در فرهنگ شرعی نام مسجد یادآور بندگی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد کرنش در پیشگاه پروردگار متعال هست. مسجد یعنی جایگاه سجده؛ و سجده اوج عبادت و بندگی بشر برای خداست؛ که: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَة مِن بَنی آدَمَ».
در حقیقت در آئین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که همگی گستره خاک، مسجد می باشد که: «جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً...» البته برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب پیدا کردن به خداوند متعال مسجد است.
از این رو، در قرآن کریم بر جنبه های عبادی مسجد بیش تر از هر بُعد دیگر آن تأکید شدهاست.
مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خدا است. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً»
در گفتار معصومان آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد علیهم السّلام که ترجمان قرآن هست نیز بر این بُعد مسجد فراوان تأکید شدهاست.
بر اساس حدیثی قدسی از فرستاده صلّی الله علیه و آله پروردگار مسجد را زیارتگاه خویش برشمرده؛ که:«اَلا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأ فِی بِیتِهِ ثُمَّ زارَنی فِی بَیتی» خوشا به اکنون عبد و بنده ای که در خانه خویش وضو بگیرد، بعد من را در خانه ام زیارت کند.»
این زیارت و اُنس و قُرب در سایه عبادت خالصانه مؤمنان در مسجد مهیا می آید. انوار تابناک این پرسش پاک و بی آلایش، برای آسمان نشینان پرتو افکنی می کند؛ آنسان که ستارگان اسمان برای ما خاک نشینان فروغ و روشنایی افشانی می کنند. که:«اِنَّ بُیوتی فی الأرْضِ المَساجِدُ تُضِیءُ لِأهْلِ السَّماء کمَا تُضِیءُ النُّجُومُ لِاَهْلِ الاَرْضِ.»
حضور در مساجد و عبادت در خانه رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خداوند افزون بر آن که خود توفیقی گرانقدر و کما لی گرانبها است، کمالات روحی دیگری را نیز در ادامه داراست. رحمت خاصّ خدا، آمرزش الهی پردیس برین، مشایعت و همدمی با فرشتگان الهی از آن گزاره هست.
کوتاه سخن آن که یک کدام از نقشهای اصلی مسجد آن هست که گزینه را برای عبادت لبریز حضور و خا لصانه آماده نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با آفریدگار متعال به معنای حقیقی واژه و کلمه اُنس بگیرند. پس هر اندازه مسجد در ایفای این نقش حیاتی موفّق تر و کار آمدتر باشد، به مسجدی که قرآن و سنّت آن را ترسیم نموده، یعنی همان«مسجد نمونه» نزدیکتر هست.
ب ـ ویژگی های تربیتی مسجد نمونه
پس از جنبه های عبادی مسجد، دفعه به پژوهش ابعاد تربیتی آن میرسد. البتّه از نگاهی آنچه در نصیب پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد مورد مشاجره قرار گرفت، نیز به نحوی به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می گردد؛ زیرا عبادت رویش دهنده روح و جاری آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و اساسیّ اوست. هر کس نیازهای جسمی و دیوانه خود را به طور منطقی پاسخ گوید، شخصیتی متعادل می یابد. برعکس، عدم پاسخ منطقی به نیازهای حقیقی و واقعی و فطری، شخصیت انسان را شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد مبتلا تباهی و یا دستکم، نقصان و کمبود می کند.
عبادت و سر و نیاز باایمان، نیاز واقعی و فطری هر بشر و مکمّل، بلکه مقوّم شخصیت اوست. گر چه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را به طور نسبی تأمین می کند؛ اما این نیاز در مسجد و عبادتگاه خوب و کاملتر تأمین می گردد.
در فرهنگ شرعی نام مسجد یادآور بندگی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد کرنش در پیشگاه پروردگار متعال هست. مسجد یعنی جایگاه سجده؛ و سجده اوج عبادت و بندگی بشر برای خداست؛ که: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَة مِن بَنی آدَمَ».
در حقیقت در آئین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که همگی گستره خاک، مسجد می باشد که: «جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً...» البته برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب پیدا کردن به خداوند متعال مسجد است.
از این رو، در قرآن کریم بر جنبه های عبادی مسجد بیش تر از هر بُعد دیگر آن تأکید شدهاست.
مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خدا است. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً»
در گفتار معصومان آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد علیهم السّلام که ترجمان قرآن هست نیز بر این بُعد مسجد فراوان تأکید شدهاست.
بر اساس حدیثی قدسی از فرستاده صلّی الله علیه و آله پروردگار مسجد را زیارتگاه خویش برشمرده؛ که:«اَلا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأ فِی بِیتِهِ ثُمَّ زارَنی فِی بَیتی» خوشا به اکنون عبد و بنده ای که در خانه خویش وضو بگیرد، بعد من را در خانه ام زیارت کند.»
این زیارت و اُنس و قُرب در سایه عبادت خالصانه مؤمنان در مسجد مهیا می آید. انوار تابناک این پرسش پاک و بی آلایش، برای آسمان نشینان پرتو افکنی می کند؛ آنسان که ستارگان اسمان برای ما خاک نشینان فروغ و روشنایی افشانی می کنند. که:«اِنَّ بُیوتی فی الأرْضِ المَساجِدُ تُضِیءُ لِأهْلِ السَّماء کمَا تُضِیءُ النُّجُومُ لِاَهْلِ الاَرْضِ.»
حضور در مساجد و عبادت در خانه رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد خداوند افزون بر آن که خود توفیقی گرانقدر و کما لی گرانبها است، کمالات روحی دیگری را نیز در ادامه داراست. رحمت خاصّ خدا، آمرزش الهی پردیس برین، مشایعت و همدمی با فرشتگان الهی از آن گزاره هست.
کوتاه سخن آن که یک کدام از نقشهای اصلی مسجد آن هست که گزینه را برای عبادت لبریز حضور و خا لصانه آماده نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با آفریدگار متعال به معنای حقیقی واژه و کلمه اُنس بگیرند. پس هر اندازه مسجد در ایفای این نقش حیاتی موفّق تر و کار آمدتر باشد، به مسجدی که قرآن و سنّت آن را ترسیم نموده، یعنی همان«مسجد نمونه» نزدیکتر هست.
ب ـ ویژگی های تربیتی مسجد نمونه
پس از جنبه های عبادی مسجد، دفعه به پژوهش ابعاد تربیتی آن میرسد. البتّه از نگاهی آنچه در نصیب پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد مورد مشاجره قرار گرفت، نیز به نحوی به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می گردد؛ زیرا عبادت رویش دهنده روح و جاری آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و اساسیّ اوست. هر کس نیازهای جسمی و دیوانه خود را به طور منطقی پاسخ گوید، شخصیتی متعادل می یابد. برعکس، عدم پاسخ منطقی به نیازهای حقیقی و واقعی و فطری، شخصیت انسان را شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد مبتلا تباهی و یا دستکم، نقصان و کمبود می کند.
عبادت و سر و نیاز باایمان، نیاز واقعی و فطری هر بشر و مکمّل، بلکه مقوّم شخصیت اوست. گر چه عبادت در هر مکانی این نیاز روحی را به طور نسبی تأمین می کند؛ اما این نیاز در مسجد و عبادتگاه خوب و کاملتر تأمین می گردد.