آرامگاه سعدی در صدر خانقاه سعدی بوده که وی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد اواخر عمرش را در آنجا میگذراند که اورا بعد از مرگ در همانجا دفن کرده اند.
در پیشین قبر سعدی به عنوان مثال مکانهایی بود که در سوا شهر شیراز قرار داشت در کنار این آرامگاه یک خانقاه و باغی عالی و نمکین وجود داشت که سعدی در حین ایوان خویش آن را ساخته بود روضه خوان در آنجا حوضچه هایی از مرمر ساخته بود که با آب نهر مالامال می شدند.
تصاویر به مکان باقی مانده از آرامگاه دیرین سعدی نیز تا حدودی الگوهایی تاریخی برای پیاده سازی آرامگاه سعدی مهیا میاورد. آن آرامگاه در دشت فارغ از هیچ هم آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد محلی ای قرار داشته میباشد. فقط کلبه ای کهن در شرق آن چشم می گردیده و بنای آرامگاه مانند یک کوشک در حیاطی سرسبز مکان می گرفت.
آرامگاه کهن در دو طبقه تشکیل شده و دارنده یک پایه مرکزی بود احتمالا یک مبنا دیگر عمودی نیز آن را انقطاع می کرده است.
در کناره های روبرو به قبله دو اتاق سه دری مکان می گرفت. سه دری ها با طرح اصیل تشکیلشده بودند و بالای سه دری جنوب شرقی سه گلجام مکان می گرفت و سه دری جنوب غربی دارنده ارسی بود .
در معماری تازه آرامگاه سعدی ،طرح معماری از یک حیاط ردیف دار بلند و یک رواق کشیده ساخته شده میباشد که به طور یک «L» سازماندهی گردیده اند.
ساختمان مهم آرامگاه سعدی بنایی میباشد با دو حیاط عمود بر یک دیگر که مدفن روحانی اجل در زاویهی این دو حیاط قرار گرفته و در انتهای غربی حیاط شرقی-غربی قبر مرحوم شوریده (فصیح الملک) شعر سرا دارای اسم و رسم قرن اخیر شیراز میباشد.
در محل عکس العمل تراس رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و رواق یک گنبد درنظرگرفته شده که بقاع سعدی در آن جای دارد و برفراز آن گنبد، کاشی فیروزه فامی میدرخشد.
حیاط مهم ردیف دار که در امتداد مسیر مهم ورودی جایدارد، مرتفع و با سقفی صاف میباشد، در حالی که رواق سابق الذکر، کوتاه خیس و متشکل از شماری دهانه قوسی صورت میباشد.
سنگهای سیاه شالودههای سازه و سنگهای قرمز منحصر که بر ردیفها و جلوی حیاط نصب گردیده و به روش استادانهای حجاری شده بر جلال و شکوه عمارت افزوده میباشد.
نمای فرنگی سازه از سنگهای دارای شهرت تراورتن و نمای داخلی آرامگاه از سنگ مرمر میباشد.
در اواسط تراس شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دو آبگینه مستطیل صورت، با جهت شمالی جنوبی در دو طرف محوطه آرامگاه جایدارد .
آبگینه دیگری در جهت شرقی غربی در مقابل حیاط اساسی سازه واقع گردیده است.
آرامگاه سعدی در صدر خانقاه سعدی بوده که وی مسجد الزهرا احمدآباد مشهد اواخر عمرش را در آنجا میگذراند که اورا بعد از مرگ در همانجا دفن کرده اند.
در پیشین قبر سعدی به عنوان مثال مکانهایی بود که در سوا شهر شیراز قرار داشت در کنار این آرامگاه یک خانقاه و باغی عالی و نمکین وجود داشت که سعدی در حین ایوان خویش آن را ساخته بود روضه خوان در آنجا حوضچه هایی از مرمر ساخته بود که با آب نهر مالامال می شدند.
تصاویر به مکان باقی مانده از آرامگاه دیرین سعدی نیز تا حدودی الگوهایی تاریخی برای پیاده سازی آرامگاه سعدی مهیا میاورد. آن آرامگاه در دشت فارغ از هیچ هم آدرس مسجد الزهرا احمدآباد مشهد محلی ای قرار داشته میباشد. فقط کلبه ای کهن در شرق آن چشم می گردیده و بنای آرامگاه مانند یک کوشک در حیاطی سرسبز مکان می گرفت.
آرامگاه کهن در دو طبقه تشکیل شده و دارنده یک پایه مرکزی بود احتمالا یک مبنا دیگر عمودی نیز آن را انقطاع می کرده است.
در کناره های روبرو به قبله دو اتاق سه دری مکان می گرفت. سه دری ها با طرح اصیل تشکیلشده بودند و بالای سه دری جنوب شرقی سه گلجام مکان می گرفت و سه دری جنوب غربی دارنده ارسی بود .
در معماری تازه آرامگاه سعدی ،طرح معماری از یک حیاط ردیف دار بلند و یک رواق کشیده ساخته شده میباشد که به طور یک «L» سازماندهی گردیده اند.
ساختمان مهم آرامگاه سعدی بنایی میباشد با دو حیاط عمود بر یک دیگر که مدفن روحانی اجل در زاویهی این دو حیاط قرار گرفته و در انتهای غربی حیاط شرقی-غربی قبر مرحوم شوریده (فصیح الملک) شعر سرا دارای اسم و رسم قرن اخیر شیراز میباشد.
در محل عکس العمل تراس رزرو مسجد الزهرا احمدآباد مشهد و رواق یک گنبد درنظرگرفته شده که بقاع سعدی در آن جای دارد و برفراز آن گنبد، کاشی فیروزه فامی میدرخشد.
حیاط مهم ردیف دار که در امتداد مسیر مهم ورودی جایدارد، مرتفع و با سقفی صاف میباشد، در حالی که رواق سابق الذکر، کوتاه خیس و متشکل از شماری دهانه قوسی صورت میباشد.
سنگهای سیاه شالودههای سازه و سنگهای قرمز منحصر که بر ردیفها و جلوی حیاط نصب گردیده و به روش استادانهای حجاری شده بر جلال و شکوه عمارت افزوده میباشد.
نمای فرنگی سازه از سنگهای دارای شهرت تراورتن و نمای داخلی آرامگاه از سنگ مرمر میباشد.
در اواسط تراس شماره تلفن مسجد الزهرا احمدآباد مشهد دو آبگینه مستطیل صورت، با جهت شمالی جنوبی در دو طرف محوطه آرامگاه جایدارد .
آبگینه دیگری در جهت شرقی غربی در مقابل حیاط اساسی سازه واقع گردیده است.